Is dit de ware spirituele opvolger van de F1? V-12 centrale rijpositie.... https://www.motorauthority.com/news...gordon-murrays-mclaren-f1-successor-to-boast-v-12-power-and-manual-transmission
Ik heb er waarschijnlijk zelfs destijds op gereageerd en ben het alweer vergeten, lol. Maar ja, met de actieve grenslaagcontrole zou de downforce-curve versus snelheid heel anders kunnen zijn dan de typische kwadratische relatieEigenlijk hadden ze die info al sinds de onthulling van de T.50S begin vorig jaar. In ieder geval denk ik dat de downforce bij 250 km/u nog hoger zal zijn. 322 kg is, zoals je zegt, bij topsnelheid, maar hoogstwaarschijnlijk beginnen ze de downforce al ruim daarvoor te verminderen - dat is tenslotte het hele punt van de fan! De 322 kg zouden al bij 250 km/u bereikt kunnen worden. We hebben geen definitief cijfer, maar uit de opmerkingen die GM maakte over de T.50S - waarvan hij zei dat die 3x de downforce van de T.50 produceert - zou je kunnen afleiden dat de T.50 ongeveer 275 kg downforce produceert bij 250 km/u (155 mph). Dat is ongeveer hetzelfde als de 991.2 GT2RS (289 kg). De 720S is 242 kg en de 765LT is 302 kg. Houd er echter rekening mee dat de geclaimde downforce-cijfers een van de meest onbetrouwbare statistieken zijn die fabrikanten claimen. Deze cijfers zouden waar kunnen zijn, of ze zouden ook compleet, wild anders kunnen zijn
.
Ik ben benieuwd, waar heb je de informatie vandaan over de interne materialen die in de motor van de T.50 worden gebruikt?Een interessante motordiscussie!
Even over het punt van koppel versus vermogen - wat ik denk dat mensen onvoldoende begrijpen:
Het eerste wat je moet beseffen (en verrassend weinig mensen beseffen het, hoewel het vrij voor de hand liggend is) is dat auto's meer koppel zullen hebben in lagere versnellingen dan in hogere versnellingen. De reden dat de acceleratie van een auto langzamer wordt naarmate je in snelheid toeneemt, is niet in de eerste plaats vanwege luchtweerstand, maar omdat je koppel inruilt voor de mogelijkheid om hogere snelheden te bereiken. De T.50 bijvoorbeeld levert in de 6e versnelling ongeveer slechts 1/4 van het koppel dat hij in de 1e versnelling levert (en dit is bijna hetzelfde voor alle auto's).
Het volgende dat je moet weten is dat Vermogen = Koppel x RPM.
Nu we dat weten, laten we ons twee motoren voorstellen die beide hetzelfde vermogen leveren. De ene motor zal zijn zoals de motor van de T.50, die tot 12.000 tpm draait en 470 Nm koppel levert. De andere motor zal turbo zijn en tot 6.000 tpm draaien. Omdat hij hetzelfde vermogen moet leveren met slechts de helft van het toerental, betekent dit dat hij twee keer zoveel koppel heeft: 940 Nm.
Zal dit monsterkoppel dus enig effect hebben op de prestaties? Helemaal niet. Waarom is dat zo? Laten we eens kijken naar de versnelling. Laten we voor het gemak zeggen dat de 1e versnellingsverhouding 3:1 is en de eindaandrijving 4:1, voor een uiteindelijke koppelvermenigvuldiging van 12:1. Laten we ook zeggen dat dit, rekening houdend met de wieldiameter, een topsnelheid van 60 mph in de 1e versnelling mogelijk maakt.
De manier waarop dit werkt voor de 12.000 tpm-motor is dat wanneer hij 12.000 tpm draait, de wielen 1.000 tpm draaien. Het betekent ook dat het koppel op de wielen 12x is! Dat zou 5640 Nm zijn in de 1e versnelling.
Als we dezelfde versnelling gebruiken voor de 6.000 tpm-motor, zul je zien dat hoewel het koppel nog steeds 12x wordt vermenigvuldigd en 11280 Nm oplevert, wanneer de motor 6.000 tpm bereikt, de wielen slechts 500 tpm draaien - en dus slechts 30 mph kan bereiken! Dus in dit geval moet je de eindaandrijvingsverhouding van 4:1 naar 2:1 veranderen. Op die manier kun je dezelfde snelheid bereiken, maar tegelijkertijd halveert het het koppel.
Voorspelbaar is dus dat het uiteindelijke koppel op de wielen identiek is voor beide motoren! Het maakt niet echt uit of de motor "geringe" 467 Nm koppel levert, of 1000 Nm koppel, of 3000 Nm koppel, omdat het een industriële diesel is. Vermogen is wat telt. Zeggen dat de ene auto sneller zal zijn omdat hij meer koppel heeft, is even logisch als zeggen dat de ene auto sneller zal zijn omdat hij hoger kan toeren!
---
MAAR... Een heel andere discussie gaat over hoe de koppelkromme eruit ziet en welk effect dat heeft op de acceleratie (en bruikbaarheid). Dit kijkt naar welk percentage van het piekkoppel je bij een bepaalde motorsnelheid kunt krijgen - en omdat we naar percentages kijken, maakt het geen enkel verschil wat de piekwaarde is.
De algemene perceptie is dat motoren die hoger toeren, een koppelkromme zullen hebben die erg zwak is bij lage toeren en pas echt op gang komt bij hogere toeren. Hoewel er waarschijnlijk een correlatie zou zijn, is dit niet per se waar! Een voorbeeld: de schreeuwende V8 in de 458 Speciale die tot 9.000 tpm draait, heeft meer koppel bij lage toeren dan de supercharged push-rod V8 in de C7 Z06 Corvette!
Hoe zit het met de V12 van de T.50? Laten we een kleine test opzetten. Waar heb je koppel bij lage toeren voor nodig? Waarschijnlijk voor iets als rijden op een snelweg met 70 mph in de 6e versnelling en zo snel mogelijk willen accelereren zonder te hoeven terugschakelen, toch? Oké, laten we daar eens naar kijken.
In de T.50, in de 6e versnelling met 70 mph, zit je op 3487 tpm. Nu hebben we nog geen volledige koppelkromme voor de T.50, dus hier komt een beetje giswerk, maar we weten dat hij 71% van het koppel levert bij 2500 tpm. Dat is eigenlijk hetzelfde als de 991.2 GT3RS, dus laten we die koppelkromme voorlopig gebruiken. Volgens dat zal de motor bij 3500 tpm ongeveer 78% van zijn piekkoppel produceren.
In de 458 Speciale zit je in de 7e versnelling bij 70 mph op 2922 tpm en lever je 79% van het piekkoppel. In de C7 Z06 Corvette zit je op 1514 tpm en lever je 73% van het piekkoppel.
Dus daar heb je het, de T.50 levert in die situatie eigenlijk een hoger percentage van het piekkoppel dan de supercharged Corvette, die 881 Nm levert (en bijna hetzelfde vermogen bij 659 pk). En zelfs als dat niet zo was, is er nog steeds het feit dat de T.50 550 kg lichter is dan de Corvette, dus zelfs als de Corvette 100% van het piekkoppel zou hebben, zou de T.50 hem nog steeds in het stof laten bijten, zelfs met beide auto's in de 6e versnelling bij lage motorsnelheid. Ik zou me niet echt zorgen maken over het vermogen van de T.50 om te accelereren, ongeacht de omstandigheden. Hij zal angstaanjagend snel zijn en krachtig genoeg om door de banden beperkt te worden in de 1e, 2e en misschien zelfs 3e versnelling als de omstandigheden niet perfect zijn!
---
Tot slot, en sorry voor de lange post, over de motor van de T.50 vergeleken met die van de C8 Z06. Objectief gezien is er echt geen vergelijking. De motor van de T.50 is lichter (178 kg vs. 212 kg), kleiner, levert meer vermogen per kg (3,72 vs. 3,21), meer vermogen per liter (166 vs. 124), meer koppel per liter (116,8 vs. 113,5) en toert veel hoger. De toeren, zoals je misschien hebt geleerd, zijn er niet alleen voor de show of voor het lawaai, maar meer toeren betekent meer vermogen! Zo hoog wordt het vermogen per kg en per liter - en waarom draaien F1-motoren zo hoog mogelijk!
De motor van de T.50 is ook veel geavanceerder. Hij gebruikt zuigers van Metal Matrix Composite - wat een primeur is voor een auto voor de weg. Hij heeft een VVT-systeem dat kan werken bij 12.000 tpm (dat was een van de grote uitdagingen en de reden waarom je tot nu toe nog geen motoren hebt gezien die 12.000 bereiken) en heel veel andere trucjes om de hoge rode lijn mogelijk te maken. Hij heeft plasma-gespoten ijzergecoate cilinderwanden, een CNC-gefreesde krukas, slechts 85 mm krukashoogte (bijvoorbeeld 115 mm op de SF90), drievoudig vacuĂĽm omgesmolten veren, enz. Hij heeft ook meer koppel per liter, wat betekent dat ze meer werk uit de verbranding kunnen halen.
De Corvette-motor is geweldig en ik ben erg blij dat ze besloten hebben hem te maken, maar technisch gezien lijkt hij niet beter te zijn dan de Ferrari 458-motor en in sommige opzichten is hij zelfs slechter. Misschien is het niet helemaal eerlijk om hem te vergelijken met een motor van meer dan 10 jaar geleden vanwege veranderende emissievoorschriften die het creëren van vermogen moeilijker maken, maar het zou waarschijnlijk niet helemaal oneerlijk zijn om te zeggen dat de Corvette-motor is waar Ferrari 10 jaar geleden was. De Cosworth-motor is waar NA-motoren hadden kunnen zijn als de ontwikkeling niet was gestopt en in de richting van turbo's was gegaan. Laten we nu maar hopen dat hij betrouwbaar is.
Hier en daar. Dit is een van de belangrijkste artikelen.Ik ben benieuwd, waar heeft u de informatie vandaan over de interne materialen die in de motor van de T.50 worden gebruikt?
Inderdaad. De ventilator is echter niet de enige manier om het probleem aan te pakken. Dus aangezien er ook veel discussie is geweest over hoe cruciaal de ventilator is, laten we daar eens naar kijken!Het belangrijkste voordeel van de fan-bleeding downforce is dat je een ophanging kunt hebben die zacht en soepel is bij normale snelheden. Een van de redenen waarom auto's met veel downforce nogal stijf zijn in de stad...
Je zit nog steeds met een vleugel in de luchtstroom, zelfs bij een minimale invalshoek. Het is dus meer een sleepsituatie dan het gebruik van een ventilatordank voor die zeer grondige uitleg, ik denk dat ik het er allemaal mee eens ben en veel welsprekender uitgedrukt dan ik had kunnen doen
LMP-auto's hebben een 3e element om de combinatie van laag gewicht en veel downforce tegen te gaan. Ze zijn echter nog steeds vrij stijf bij lage snelheid.
de P1 is niet bepaald een Mercedes S-klasse in de stad, en dat gold ook voor de Speedtail, die de stijve P1-ophanging leek te hebben geërfd om de snelheidsmodus (P1-trackmodus) te hebben.
Het idee van een Fan om extra downforce op een auto te creëren was een reden waarom ik aarzelde en de T50 miste. Het afblazen van downforce met de fan als dat dan een soepelere ophanging kan accommoderen, is positief.
Ik ben best blij dat ik in plaats daarvan een fanloze T33 heb besteld.
Zeg je dat een actieve vleugel zoals de DRS-functie in de P1 de weerstand niet vermindert, of inderdaad een moderne F1-auto? Ik dacht dat dat het hele doel was van een DRS-systeem...
Graag gedaan!dank voor die zeer grondige uitleg, ik denk dat ik het er allemaal mee eens ben en veel welsprekender uitgedrukt dan ik had kunnen doen![]()
Zoals TougeSpirit zegt, als de vleugel in de luchtstroom staat, zal deze altijd wat weerstand produceren. Maar zelfs als hij volledig ingetrokken is, brengt dat de weerstand slechts tot een "basisniveau". De ventilator kan het lagedrukgebied achter de auto met lucht vullen, waardoor de weerstand wordt verminderd tot voorbij een punt waar je zou zijn met een auto zonder vleugels en zonder ventilator. Dat is het verschil.zeg je dat een actieve vleugel zoals de DRS-functie in de P1 de luchtweerstand niet vermindert, of inderdaad een moderne F1-auto? Ik dacht dat dat het hele doel was van een DRS-systeem...
Ik ben er niet zeker van dat dat helemaal waar is. De T.50 zou een bodemvrijheid moeten hebben van 120 mm aan de voorkant en 140 mm aan de achterkant. Dat is redelijk redelijk, maar ook relatief in lijn met veel andere supercars. De Ferrari 458/488 heeft bijvoorbeeld ook 120 mm aan de voorkant, de F12 heeft 127 mm, de 992 GT3 heeft 125 mm (hoewel minder als je de aerostrakes achter de voorwielen meetelt) en de Huracan heeft ook 125 mm. Er zijn ook auto's die veel slechter zijn, zoals de Aventador met 100 mm, de 812 met 110 mm en - het meest relevant voor dit forum - de 720S en de 570S, die verschillend worden gerapporteerd als 100 mm of 107 mm. Er zijn niet veel auto's die minder dan 100 mm hebben - de Pagani Huayra is 90 mm en de Jesko in zijn laagste stand is 75 mm (hoewel die een variabele rijhoogte heeft).Die rijhoogte is perfect geschikt voor deze tests. Ik denk niet dat een andere supercar dan de verhoogde Lambo of Porsche deze tests met deze snelheid echt gemakkelijk kan doorstaan
Lieve kleine Jezus, die tests zagen er BRUTAAL uit. Geweldig gedeeld @eMcL!
Oh, dat is makkelijk voor mij! Ik zou er een in metallic blauw hebben. Een beetje zoals het blauw dat je kunt zien op de auto achter Dario in de nieuwste video, behalve iets levendiger. Kersrode remklauwen (indien mogelijk zou ik die in die kleur geanodiseerd hebben, niet geschilderd, om de technische uitstraling te behouden), zwart getinte glanzende CF-carrosseriedelen en zilveren wielen. Ik zou niet voor het glazen dak gaan, ten eerste omdat die vaak een probleem zijn en ten tweede, ik zou niet kunnen leven met 4,4 kg extraJa... mijn grootste probleem met deze auto is dat ik nog steeds niet kan beslissen over mijn 'fantasiekleur' ervoor.
Dus weegt het uiteindelijk meer dan een 765!?! Wow, dat is teleurstellend.1400kg
HĂ©, dit is een Wendy's... Of liever gezegd, de T.50-thread1400kg
Nou, om eerlijk te zijn, je bent een beetje langdradig! Misschien probeer je de samenvatting?Sir, dit is een Wendy's... Of liever gezegd, de T.50-thread. Hoe dan ook, ik zeg al anderhalf jaar dat het 1400 kg is - niemand luistert naar me
.